Synthese van methylaminehydrochloride. Op grote schaal.

FENTAMAS

Don't buy from me
Resident
Joined
Feb 2, 2024
Messages
84
Reaction score
66
Points
18
@Frit Buchner, deze synthese is meer dan een eeuw oud (Marvel et al., 1923, Org. Synth.) en de werking ervan is bevestigd door vele onafhankelijke chemici, waaronder ikzelf.
Bovendien moet elke publicatie in dat tijdschrift peer reviewed zijn, dus het is een van de meest betrouwbare bronnen voor praktische organische chemici.
Link voor het originele document - https://www.orgsyn.org/demo.aspx?prep=CV1P0347
Als het je niet lukt, dan doe je zeker iets heel erg fout of zijn je reagentia niet wat je ervan verwacht.

Chloroform zou vervangen kunnen worden door DCM, maar het is in ieder geval niet nodig.
Als je goede resultaten wilt kun je beter paraformaldehyde gebruiken, geen formaldehyde met methanol, hoe meer MeOH hoe gekleurder RM in mijn ervaring.
Zonder methanol hoef je het reactiemengsel niet te destilleren, houd de temperatuur gewoon onder de 100C, het werkt zelfs bij een lagere temperatuur, het duurt alleen wat langer.
Je hebt absoluut een vacuüm aspirator nodig voor het destilleren van delen water als je een mooi wit product wilt.
De sleutel voor een goede zuiverheid is gefractioneerde kristallisatie, hoe meer, hoe beter resultaat.
Ik heb 5-6 keer gebruikt, een beetje meer dan in de oorspronkelijke procedure en ik kreeg fantastische resultaten.
Dus na 6+ uur 100C, destilleer wat water onder vacuüm, koel af, zuig af, filter en herhaal.
De eerste 2-3 fracties zullen ammoniumchloride zijn. Dan methylamine*hcl met een kristalstructuur die duidelijk verschilt van de eerste batches, meer als hygroscopische glanzende vlokken.
Het laatste moederwater bevat voornamelijk dimethylamine*hcl en moet worden weggegooid als je het niet nodig hebt.
De laatste stap is meervoudige kristallisatie uit hete abs. ethanol of methanol zoals beschreven. Maar ook dit is niet nodig voor veel syntheses, het is alleen om de laatste restjes water, NH3*HCl en Me2NH*HCl te verwijderen.

Dus zoals je kunt zien is het tijdrovend, vele dagen werk, maar je kunt met een vrij grote batch beginnen en maanden of jaren lang niet te traceren pure methylamine bereiden.
 

Osmosis Vanderwaal

Moderator in US section
Resident
Joined
Jan 15, 2023
Messages
1,413
Solutions
4
Reaction score
966
Points
113
Deals
1
De eerste keer volgde ik de originele synthese en de tweede keer volgde ik er een die ik kreeg van een van de experts hier. Ik refluxte 4 uur onder vacuüm en destilleerde 2 uur onder vacuüm. De temps bereikten echter nooit het beoogde niveau, misschien is mijn vacuüm sterker dan ze in 1910 gebruikten. Dat is wat ik veronderstelde. De tweede keer zag de methylamine hcl en het product dat ik ermee maakte er precies zo uit als ieders foto's. De methylamine hcl produceerde zelfs brandbaar gas toen het geneutraliseerd werd met NaOH en water. Maar het product heeft geen cns werking.
Ik heb hier een liter formaldehyde van technische kwaliteit met 5%methanol en ik ga het opnieuw proberen, maar moet ik om te beginnen de methanol eruit destilleren? Ik ga nog wat verder lezen, het klopt dat mijn ammoniumchloride van kunstmestkwaliteit is en niet van technische kwaliteit, kan dat het probleem zijn? Hoe bepaal je wanneer "een ronde" van het verminderen van het volume van de rm klaar is? Ik was het aan het meten en stopte elke keer als ik het volume halveerde, maar op die manier krijg ik maar 4 rondes en 4 batches kristallen. Zou het komen doordat de methanol die ik aan het eind gebruik niet droog genoeg is? Ik kan me echter niet voorstellen dat dat het probleem was, want ik heb het twee keer gedestilleerd en een paar dagen in 100% w/w, 3a zeef gedaan.
 
View previous replies…

FENTAMAS

Don't buy from me
Resident
Joined
Feb 2, 2024
Messages
84
Reaction score
66
Points
18
Die moeite is het niet waard.
En dat is slechts speculatie van de auteurs over vacuüm, dat zelf waarschijnlijk geen invloed heeft op de selectiviteit, net als bij mierenzuuroverschotten.
Misschien is het gewoon het effect van lagere temperatuur, effectiever roeren van RM door borrelen en meer volledige conversie van NH3*HCl, etc.
Latere auteurs gebruiken geen vacuümreflux en bovendien is het zelfs tegenwoordig een vrij ongebruikelijke methode.
Lagere kooktemperatuur zal ook optreden in het geval van een overmaat MeOH in formaline, vanwege verestering van mierenzuur en de vorming van laagkokend methylformiaat en andere bijproducten, maar zoals ik al opmerkte, probeer het te vermijden.
 

Osmosis Vanderwaal

Moderator in US section
Resident
Joined
Jan 15, 2023
Messages
1,413
Solutions
4
Reaction score
966
Points
113
Deals
1
Dat is een goed punt. Ik zal het nog eens moeten lezen met dat in gedachten (dat het vacuüm de temperatuur verlaagt en de roerstaaf makkelijker laat draaien, enz.) Dit document werd naar mij gelinkt door een van de experts op de site, dus ik heb het niet grondig bestudeerd. Zelfs als ik besluit dat het niet bewezen is dat het vacuüm zelf de reden is dat ze een hogere opbrengst haalden, zou ik kunnen besluiten dat de oorzaak er niet toe doet en het effect wel. We houden rekening met het effect van zwaartekracht en magnetisme en maken er elke dag plannen voor, ook al is het mechanisme discutabel. Formaldehyde kopen is stressvol omdat ik geen taxidermist of boer ben. Ik heb meer vrije tijd dan geld of moed om formaldehyde te kopen zonder legitiem gebruik. Het is niet gratis. Ik zal er waarschijnlijk voor kiezen om mijn opbrengst te maximaliseren boven gemak. Ik heb $33 in deze formaldehyde, of ik er nu een kg methylammoniumchloride of een gram van krijg. Het kan hier niet legaal gekocht worden en er komt geen einde aan de hoeveelheid die ik kan gebruiken.
 

FENTAMAS

Don't buy from me
Resident
Joined
Feb 2, 2024
Messages
84
Reaction score
66
Points
18
Dus heb ik mijn oude archieven bekeken en besloten om wat aantekeningen met de gemeenschap te delen over een succesvolle synthese die vergelijkbaar is met de originele methode, maar met paraformaldehyde in plaats van 37% formaline.
Gewoon om te bevestigen dat het geldig is en een van de meest toegankelijke routes naar een vrij grote hoeveelheid pure methylamine voor amateurchemici.
Mijn verhoudingen waren een beetje anders:
Paraformaldehyde : NH3*HCl : dH2O als 1 : 1.3 : 1.4
Een beetje meer ammonium tot formaldehyde verhouding is omdat ik niet beperkt ben in NH3 hydrochloride en voor mijn volgende syntheses kleine hoeveelheid ervan niet zo stoort als dimethylamine, dus ik besloot een beetje evenwicht te verschuiven naar minder gealkyleerde producten. Maar later merkte ik dat als ik meer destillatie-kristallisatiecycli maak zoals ik hierboven al beschreef, de scheiding vrij scherp is, en na hete ethanolextracties blijft er sowieso een verwaarloosbare hoeveelheid NH3*HCl over.
De verhouding tussen paraform en gedestilleerd water is 1 op 1,4 om een oplossing van ongeveer 40% formaldehyde te krijgen, ervan uitgaande dat de meeste commerciële bronnen 95+-1% poeder leveren en de rest water is.
Ik heb nog geconcentreerdere oplossingen niet getest, maar ik neem aan dat het tot op zekere hoogte nog steeds mogelijk is, met een iets meer uitgesproken exotherme reactie.
Als je begint met verwarmen, dan is op een gegeven moment paraformaldehyde volledig gedepolymeriseerd en krijg je een heldere oplossing, ik herinner me geen exacte getallen maar waarschijnlijk in de buurt van 80-90C, exoterm is in dat geval erg zacht (voor een batch in 5-6L kolf en langzame verwarming) en dan kan RM die temperatuur al enige tijd zelf aanhouden zonder externe verwarming. Als je die T snel bereikt of je voegt wat methanol toe om de kooktemperatuur te verlagen en het bubbelen op gang te brengen zodat RM zichzelf gaat roeren, dan kom je misschien op een gegeven moment boven de 100C en moet je handmatig een beetje afkoelen.

De zeer korte versie van de synthese ziet er als volgt uit:
  1. Meng paraformaldehyde, ammoniumchloride en gedestilleerd water en begin zachtjes te verwarmen op een oliebad of wat je ook hebt.
  2. Probeer dicht bij maar onder 100C te blijven gedurende ten minste 6 uur, of 24 uur bij 80-90C.
  3. Laat afkoelen, filtreer de vaste deeltjes door afzuigen (nergens mee wassen), doe het moederwater over in een RBF en destilleer 10-15% van het volume onder vacuüm, controleer T of het niet hoger wordt dan 100C zoals eerder. Herhaal dit 5-6 keer
  4. Neem ruwe MeNH2*HCl gewassen (controleer visueel, maar in de meeste gevallen de 3e tot de 5e-6e) en was met chloroform of DCM (iets meer nodig) om sporen dimethylamine uit te wassen. Als je een beperkte hoeveelheid van deze reagentia hebt, kun je alleen de laatste kweek wassen of deze stap zelfs overslaan.
  5. Vermenigvuldig hete extracties met abs. ethanol of methanol en kristallisaties door koeling om de best mogelijke zuiverheid te bereiken. Ook optioneel
  6. Vacuüm drogen om sporen van alcohol te verwijderen. Optioneel.
De schoonheid van deze synthese is dat je er echt op grote schaal mee aan de slag kunt. Maak zelfs gedurende lange tijd (enkele dagen) een grote batch in een plastic HDPE-blik van 200 liter bij verlaagde T, breng RM dan achtereenvolgens over naar kleinere RBF's en ga verder zoals hierboven beschreven wanneer je vrije tijd hebt. Bij kamertemperatuur is er minstens maanden geen merkbare biuld-up van bijproducten.

Afbeeldingen:
1,5 kg Paraformaldehyde + 1,95 kg Ammoniumchloride in 6L rondbodemkolf.
Eerst dacht ik dat het overvulling was, maar later ging alles in oplossing zonder veel volumetoename.
Q9WvFmjYuP
M2JVmsnFPX
V6ndzx9biO
De volgende filtraten zijn iets gekleurder.
0EdeaTGym1
Byx70PkfU2
BhTE8YMuq2
om de laatste sporen Me2NH*HCl (dimethylamine) te verwijderen
helder water-witte chloroformlaag is hieronder.
Bb7tYfcy03
gebruikte zelfgemaakte abs. EtOH
Verwarm tot koken, decanteer nog heet, koel af om MeNH2*HCl te kristalliseren, filtreer, doe dezelfde spiritus terug in de kokende erlenmeyer en herhaal (voeg wat meer verse EtOH toe als dat nodig is).
Herhalen tot er alleen NH3*HCl over is.
In mijn geval was de hoeveelheid aan het begin te verwaarlozen,
maar in ieder geval is kristallisatie goed voor de uiteindelijke zuivering van water, sporen van dimethylamine en chloroform.
IF8JHmn3xj

Uiteindelijk geherkristalliseerd en vacuüm gedroogd product:
(sorry dat ik geen gewicht en opbrengst heb opgeslagen, maar dat was een behoorlijke hoeveelheid)
AH2ys4BrFT
 

Manisj@1290

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Joined
Dec 7, 2023
Messages
41
Reaction score
6
Points
8
Ik heb methylamine hcl gemaakt, ik heb het op papier bewaard om het te drogen, maar het smelt langzaam en het wordt als een klomp water, hoe kan ik dit oplossen?
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,688
Solutions
3
Reaction score
2,813
Points
113
Deals
1
waarschijnlijk krijg je geen methylamine HCl of een zeer onzuiver product.
 

ZMI_AA0B

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
May 24, 2024
Messages
75
Reaction score
5
Points
8
Ik weet nog steeds niet wat het effect is van methylaminehydrochloride
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,688
Solutions
3
Reaction score
2,813
Points
113
Deals
1
Methylamine heeft geen psychologische invloed.
 

door

Don't buy from me
Resident
Joined
Mar 25, 2024
Messages
18
Reaction score
2
Points
3
Een vriend vertelde me dat dit veel gemakkelijker is. Ik heb het nog niet geprobeerd, maar jullie kunnen het proberen.
Hij pH de olie tot 5.5 dan kook het tot zijn 110degres de opslag in kamertemperatuur na 2 dagen kom terug voor het wat ooit vloeistof is overgebleven kook het opnieuw doe hetzelfde ect
 

Manisj@1290

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Joined
Dec 7, 2023
Messages
41
Reaction score
6
Points
8
Allereerst voegde ik formaldehyde 37% (500 ml) toe aan 250 gram ammoniumchloride in een kolf, destilleerde het gedurende 5 uur bij 100 celcius, koelde vervolgens de oplossing af en filterde ammoniumchloride, destilleerde vervolgens de oplossing bij 100 celcius. verdampte en filterde ammoniumchloride twee keer, verdampte vervolgens bij 110 celcius en ik kreeg methylamine HCl, ik waste het met DCM en filterde het met doek omdat ik geen vacuümfilter heb, daarna droogde ik het op papier. Methylamine hcl wordt langzaam een kleine watervlek, ik begreep niet waarom dit gebeurde, is het de methylamine zelf, of is er iets anders gevormd, vertel me alsjeblieft hoe ik dit kan oplossen.
 
Last edited:

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,688
Solutions
3
Reaction score
2,813
Points
113
Deals
1
Eerst en vooral moet je je reagentia controleren. Heb je een zuiveringsstap gedaan? Waarschijnlijk bevat je methylamine HCl veel water en is dat de reden van je probleem.
 
View previous replies…

Manisj@1290

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Joined
Dec 7, 2023
Messages
41
Reaction score
6
Points
8
Ja, ik heb het gezuiverd in ethanol.

Dit is het probleem, als ik het in een doek knijp en op papier laat drogen, begint het vocht op te nemen.

Het droogt niet en smelt meer en meer, hoe kan ik het drogen, (en kan ik methylamine HCL vrije base maken zonder het te drogen)?
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,688
Solutions
3
Reaction score
2,813
Points
113
Deals
1
Probeer een vacuümkamer of dedicator te gebruiken.
 

Manisj@1290

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Joined
Dec 7, 2023
Messages
41
Reaction score
6
Points
8
Hoe zit het met vrije base, kunnen we van methylamine HCl vrije base maken zonder het te drogen?
 

Manisj@1290

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Joined
Dec 7, 2023
Messages
41
Reaction score
6
Points
8
Als ik mijn Methylamine HCL wil controleren, hoe kan ik dat dan doen?
Je kunt het smeltpunt misschien niet controleren omdat het niet droog is en smelt bij contact met lucht.
 

favorance

Don't buy from me
New Member
Joined
Jun 26, 2024
Messages
1
Reaction score
0
Points
1
Hiii wat is er aan de hand?
 

Manisj@1290

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Joined
Dec 7, 2023
Messages
41
Reaction score
6
Points
8
Kan een deskundige mijn probleem oplossen, ik heb lang op het antwoord gewacht, veel van mijn methylamine is gesmolten als gevolg van vocht, hoe het te drogen, zonder het te drogen, hoe we methylamine vrije basis kunnen maken, en methylamine hcl is van mij, hoe het te controleren, vertel dit alsjeblieft ook.
 

FENTAMAS

Don't buy from me
Resident
Joined
Feb 2, 2024
Messages
84
Reaction score
66
Points
18
@Manisj@1290, MeNH2*HCl zout is vervloeiend, dus bewaar het goed afgesloten, beter in een glazen fles met grote hals. Droog het tot op zekere hoogte in vacuüm, volledig droog krijgen is alleen mogelijk in een exsiccator boven nog sterkere droogmiddelen of door het te koken met benzeen of tolueen om water te destilleren als azeotroop, dan filteren en drogen onder vacuüm.
Je kunt ook de geconcentreerde oplossing over NaOH druppelen, MeNH2-gas door extra NaOH laten lopen en in droge koude methanol in een bad met ijs en zout laten borrelen onder roeren.
Als je natrium- of kaliummetaal hebt, is er een nog eenvoudiger route om een droge oplossing in alcohol te krijgen, maar waarschijnlijk heb je dat niet.
 

handle

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Apr 16, 2023
Messages
119
Reaction score
72
Points
28
Een iets eenvoudigere optie om methylamine te produceren zou zijn om Nitromethaan CH3NO2 te reduceren tot methylamine CH3NH2 via Al/Hg amalgaam.

CH3NO2 + H2 ---> CH3NH2+ H2O
 

Osmosis Vanderwaal

Moderator in US section
Resident
Joined
Jan 15, 2023
Messages
1,413
Solutions
4
Reaction score
966
Points
113
Deals
1
🤔Ik heb het gevoel dat daar een reden voor is, want het gebruik van brandstof voor modelvliegtuigen om methylamine te maken in vitro is een veelgebruikte route... of het breekt snel af of... het klinkt als een energetische reactie...
 

handle

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Apr 16, 2023
Messages
119
Reaction score
72
Points
28
Heet, zwaar en hard! Mijn hersenen doen nu pijn. Ik was van plan om al het gas dat uit de rxn ontsnapt op te vangen in wat HCl en de rest te dumpen. Of de insitu zonder uitstel gebruiken.
 
Top