Programmerbar värmeplatta i Europa

Mr Good Cat

Don't buy from me
Resident
Joined
Jan 6, 2023
Messages
280
Reaction score
112
Points
43
funderar på födelsedagspresent till mig själv. det bästa alternativet, tror jag, är en programmerbar kokplatta.
Vad är det bästa alternativet med tanke på pris/funktionalitet för en sådan apparat i EU?
Jag tror inte att jag kommer att använda den för någon komplicerad synth. men visa omkristallisering - ja!
 

Loki12

Don't buy from me
Resident
Joined
Dec 18, 2022
Messages
52
Reaction score
26
Points
8
Jag skulle sikta på IKA/Corning/VWR, Fischer är också ett alternativ, men på senare tid cirkulerar uppfattningen att det är Walmart av de vetenskapliga varumärkena. Du kan få tag på en begagnad för en billig peng, men hur mycket och hur länge den kommer att tjäna dig är fortfarande en fråga. Storleken på värmeplattan är också något att tänka på, kommer plattan att passa storleken på glaset du ska använda (värmen kommer från mitten) eller kommer glaset att hänga besvärligt av det och eventuellt bli omkullkastat?

Ett annat övervägande är den magnetiska omrörningen, jag skulle anta att för re-x skulle du vilja ha det inkluderat. Omrörningskapaciteten för motorerna som tillverkarna listar gäller omrörning av H2O under bästa förhållanden, om du ska röra om en 3L blandning som liknar en uppslamning, kommer en 3L magnetomrörare inte att klippa den.

Materialet - ska du destillera svavelsyra på det? Då kanske du vill ha den billigaste. Om det här ska vara en utrustning som du torkar av efter varje användning och ställer undan, kan du lika gärna gå hela vägen och köpa glas täckt med keramik.

Jag lärde mig allt detta när jag gick, om du vill ha min personliga åsikt om den bästa prissatta källan och modellen, känn dig fri att PM mig. Jag uppmuntrar inte gate-keeping genom att säga detta, bara verkligheten är att länkar till specifika webbplatser som pekar på specifika modeller inte bör delas, eftersom de lätt kan bli flaggade (som med 20L(?) kolven som sattes på DEA-vaktlistan i höjden av meth-tillverkningsguider som kom ut, de rekommenderade alla samma kapacitet).
 

Osmosis Vanderwaal

Moderator in US section
Resident
Joined
Jan 15, 2023
Messages
1,408
Solutions
4
Reaction score
966
Points
113
Deals
1
Jag har aldrig ens sett en programmerbar kokplatta, de måste vara dyra. När jag behöver den funktionen kommer jag förmodligen bara att koppla in ett par PID-regulatorer. Jag har ett par som sitter runt, de är riktigt billiga som $ 25. Du skulle behöva en termostat men den pidgin skulle bara ha sonden och reläet skulle vara i serie med värmeelementtråden och du skulle vrida ratten till hög och låta pid köra den. För återkristall skulle du inte röra om, du vill bara kontrollera tempfallet till 1-2 ° / timme, eller hur?
 

Mr Good Cat

Don't buy from me
Resident
Joined
Jan 6, 2023
Messages
280
Reaction score
112
Points
43
Det är en bra idé. Jag måste återkalla några av mina kunskaper i kretsdesign.

Jag såg några begagnade 2L värmeplattor runt 150 EUR på internet, men alla är från USA. Med tanke på min situation är det inte värt ansträngningarna för clearance.
 

OrgUnikum

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Joined
Feb 22, 2023
Messages
330
Reaction score
276
Points
63
Du behöver bara en bra PID-regulator så kan du förvandla vilken värmekälla som helst till en programmerbar sådan. REX-C-100 var bra och billiga tidigare, men nu är de skit - undvik dem! Om du behöver något mer än en termostat. Jag har en taiwanesisk "VERTEX" som är bra, har alla ramp up / ramp down-funktioner och mycket mycket mer. Det finns också en Open Source PID-styrenhet tillgänglig för som 50 dollar tror jag, det här kan göra allt och det kan också an*****as till en bärbar dator. Det skulle vara mitt val nuförtiden.
 

Osmosis Vanderwaal

Moderator in US section
Resident
Joined
Jan 15, 2023
Messages
1,408
Solutions
4
Reaction score
966
Points
113
Deals
1
Ja, allt du egentligen behöver är en tem0 p4obe och ett relä och något att använda som ett gränssnitt till din dator eller telefon. Just den här funktionen skulle vara lätt att koda
 
Top