Förebyggande av lukt från uthuslaboratoriet?

CryoThio

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Apr 7, 2023
Messages
200
Reaction score
66
Points
28
Jag planerar mycket framåt och försöker föreställa mig alla problem som kan uppstå i ett bakgårdslaboratorium som jag så småningom skulle vilja inrätta. Detta skulle inte vara i skala, bara personligt bruk.

Jag skulle sannolikt få en 10 fot hög skjul, någonstans runt 100 kvadratmeter. Grannarna är nära, men inte precis intill, bara i närheten, kanske 20 meter bort på båda sidor, den bakre grannen är inte ett problem. Skjulet kommer så småningom att vara an*****et till el, men kommer inte att kunna ha rinnande vatten afaik, fortfarande undersöka det.

Jag tänkte, på grund av närheten till grannarna, att jag skulle ha ett kolfilter på den draghuv jag kommer att bygga. Designen är det som stör mig.

Om skjulet är 10 fot tror jag att det kommer att finnas tillräckligt med utrymme för dragkåpan, men kanske inte kolfiltret? Jag skulle vilja ha det rätt om dragkåpan, men kanske måste jag inte göra det på grund av utrymmesbegränsningar. Tankar i detta skulle vara trevligt.

Det är också knepigt att göra ett hål som dragskåpet kan ventilera ut genom. Jag vill helst inte att det ska vara märkbart, dolt eller osynligt. Jag är inte säker på hur jag ska gå tillväga.

Kommer också att ha en viss ljudreduktion, eftersom jag föredrar att folk inte ska kunna höra dragskåpet och undra vad det är till för.

Tankar om detta skulle vara trevligt.
 

PolandoEmingarnte

Don't buy from me
Member
Joined
Jul 30, 2023
Messages
72
Reaction score
19
Points
8
f
vilken drog vill du göra?
 

CryoThio

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Apr 7, 2023
Messages
200
Reaction score
66
Points
28
Inget vilt, bara en lista över dem jag skulle vilja ha.

Meth, MDMA, 2cb, ghb, mephedrone, helt säkert. Kanske när jag får lite erfarenhet av några barbiturater, metakvalon och några specifika opiater, dextromoramid eller ketobemidon.

Men absolut de första 5. Inget riktigt svårt, och jag är bekant med alla potentiella vägar, nödvändiga prekursorer, lösningsmedel, reagenser etc för alla dessa.
 

alterego

Don't buy from me
Resident
Joined
Jun 8, 2023
Messages
20
Reaction score
6
Points
3
Den största frågan som du inte nämnde är lukten. (och det är mycket skarpa luktar, vinegair, sura, alkoholer)
Med bara kolfilter kommer det mesta av lukten fortfarande att gå ut.
U behöver 2 system / anka system.
1 som suger röken (från reaktioner) sant någon DIY maded luftrenare, och 1 som suger renad luft från DIY kabinet till utsidan.
u kunde gå som kolfilter-kanalmotor-DIY DIY-motor-extra filter-outside.
kom ihåg att ju fler filter, rengöringsmedel, accesoires, ... som är an*****na till 1 motor desto mer kraft kommer du att förlora (eftersom mer motstånd)
DIY: vattentank där luft går sant, låda med kol i den, ...
 

CryoThio

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Apr 7, 2023
Messages
200
Reaction score
66
Points
28
Jag tror att jag förstår vad du menar.

I grund och botten måste fläkten vara tillräckligt stark för att dra igenom så mycket kanaler som behövs. Och att ett filter i två steg är nödvändigt, ett kolfilter och ett som rinner ut i vatten.

Har jag förstått det rätt?
 

alterego

Don't buy from me
Resident
Joined
Jun 8, 2023
Messages
20
Reaction score
6
Points
3
nej, men jag tror att du får idén .(du behöver 2 fans.)
som du nämnde: 2-stegsfiltrering (kolfilterintag går in i fläkt, fläkt finns går sant en låda med vatten / på botten så att luften går in i vattnet, är 1 fläkt)
+ extra fläkt: intaget är renad luft från vattenlådan, (så från lådan ovanför vattennivån) och utgången är till utsidan (+u kan lägga till ett extra filter tillverkat av kolplattor precis innan luften går ut).
man kan leka med uppsättningen och lägga till extra däremellan, men den här uppsättningen är för MIG det minsta jag måste ha för en acceptabel lukt. (detta kommer att leda till en lukt som inte är så misstänkt, folk kommer att tro att jag gör något svetsrelaterat eller något, eftersom jag svetsar / slipar utomhus)
 

Osmosis Vanderwaal

Moderator in US section
Resident
Joined
Jan 15, 2023
Messages
1,416
Solutions
4
Reaction score
971
Points
113
Deals
1
Du kan dra en slang och förlängningssladd till byggnaden, de kan inte hindra dig från att göra det så lätt. 6 meter?! Det är jävligt nära, det kommer säkert att låta. Om du kunde koppla in dig på avloppssystemet eller en septiktank, dra en kanal genom en vattenfälla skulle alla dina luktproblem försvinna direkt. En annan idé är en förbränningsugn för din lukt, rör luften genom en ugn och ut genom taket
 

CryoThio

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Apr 7, 2023
Messages
200
Reaction score
66
Points
28
Jag är säker på att eftersom jag kommer att vara småskalig (troligen kommer den största kolven att vara 2 liter) kan jag räkna ut ett sätt att i princip köra rök genom en serie vattenfällor, jag har läst om att det görs. Kanske är det den bästa idén, bara köra allt genom några fällor.

Bullermässigt är jag på topp, i allmänhet. Jag tittar på i princip tjocka tunga filtar för att dämpa ljud, som sannolikt kommer att gå över skumpaneler utformade för att dämpa ljud. Kommer förmodligen att vara en stor smärta i röven att montera, men fängelse är värre.

Jag tror också att det skulle vara en bra idé att ta reda på hur man förvarar kemikalier där inne, och förvaring i allmänhet. Tänker på att få en eller två bröstkylare och ställa in dem med en sak som kommer att slå på kompressorn vid inställda intervall, så det kommer i princip att hålla kemikalier vid rumstemperatur. Människor gör samma uppsättning men för kylskåpstemperaturer, eftersom bröstfrysare är mycket bättre isolerade. Slå sedan på en plug in ac-enhet när jag behöver kyla för en reaktion, eller kanske gör de flesta av mina synteser under mildare tider, som sen vår eller tidig höst, eller några som en sandmeyer gaba-reaktion på vintern, så den förblir sval.
 

xile

Don't buy from me
Resident
Joined
Mar 25, 2023
Messages
102
Reaction score
52
Points
28
SOUND kan du reducera med äggkartonger eller pyramidformade mattor. Stell behöver du mer än kolfilter och siktbarhet, du måste planera med din byggnad.🤷‍♂️ Och försök att få ett kylskåp eller frys runt om under kondensationspunkten och över fryspunkten från alla dina inreadients eller använd ett annat kylskåp för alla.

 
Last edited:
Top