Rengöring av laboratorieglasvaror

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,688
Solutions
3
Reaction score
2,812
Points
113
Deals
1
ZROXC4EczD

Inledning.

Tvättning av laboratorieglas tillhör den obligatoriska listan över färdigheter och förmågor hos laboratoriepersonal. Tvättning av hög kvalitet innebär att huvudresultatet uppnås - god renhet hos kemiska glasvaror för perfekt organisk syntes. Ett antal krav ställs på laboratorieglasvaror, eftersom de alltid måste vara helt rena. Vi rekommenderar att laboratorieglasvaror diskas omedelbart efter användning. Resultaten av det utförda arbetet beror på diskens renhet. Det är i allmänhet lättare att rengöra glasvaror om man gör det direkt. När ett diskmedel används är det vanligtvis ett som är avsett för laboratorieglas, t.ex. Liquinox eller Alconox. Dessa rengöringsmedel är att föredra framför diskmedel som kan användas på disk i hemmet. Vanligtvis är diskmedel och kranvatten varken nödvändigt eller önskvärt. Du kan skölja glasvarorna med rätt lösningsmedel och sedan av*****a med ett par sköljningar med destillerat vatten, följt av en sista sköljning med avjoniserat vatten.

Det bästa sättet att rengöra laboratorieglas är att använda ett aggressivt rengöringsmedel som oxiderar föroreningarna och/eller avlägsnar dem lätt. Det finns en lista över rengöringsmedel, syntesinstruktioner och bruksanvisningar.

Sulfochromic blandning.

Det är en blandning av koncentrerad svavelsyra och kaliumdikromat; när svavelsyra verkar på dikromat bildas kromanhydrid CrO3. Sulfochromic-blandningen är ett av de starkaste oxidationsmedlen. Det används ofta i laboratorieteknik för att tvätta kemiska glasvaror, och används också i blekningsprocessen för reversibel fotografering.
X8M9nbqo0R
QsZOHEYJ6A
En lösning av kromsyra i svavelsyra (även känd som en sulfochromic blandning eller chromosulfuric syra) är ett kraftfullt oxidationsmedel, det kan användas för att rengöra laboratorieglasvaror, särskilt av annars olösliga organiska rester. Dessutom lämnar syran spårmängder av paramagnetiska kromjoner - Cr(III) - som kan störa vissa tillämpningar, t.ex. NMR-spektroskopi. Detta är särskilt fallet för NMR-rör.

Du behöver följande:
  • Kalium-/natriumdikromat(K₂Cr₂O₇/Na₂Cr₂O₇) - 15 g
  • Koncentrerad svavelsyra (eller salpetersyra) (H2SO4/HNO3) - 500 ml
För att bereda kromblandningen tillsätts kaliumdikromat långsamt till svavelsyran under omrörning. Blandningen blir mycket varm och lösningen blir mörkbrun. Kaliumdikromat är svårlösligt, lång omrörning med en glasstav krävs. Förfarandet bör utföras i ett keramiskt glas i ett vattenbad (kallt) för att avlägsna värme. Om sediment kvarstår i botten, oroa dig inte, det borde vara så.

Applicering.
Glasvaror sköljs med rinnande vatten, hälls sedan med en kromblandning och förvaras i flera minuter, vid behov - ett par dagar, och tvättas sedan noggrant i rinnande vatten. På väl avfettat glas sprider sig vattnet i ett tunt lager utan att samlas i droppar. Kromblandningen kan återanvändas tills färgen ändras till grönaktig. Som ett resultat av de pågående oxidationsreaktionerna av organiska ämnen reduceras kromanhydrid till krom (III) sulfat, vilket resulterar i att den använda kromblandningen gradvis ändrar färg till grön.

Säkerhet.
Koncentrerad svavelsyra är ett mycket frätande ämne! Häll endast syra i vatten! Kromblandningen är också frätande; dessutom är *****värda kromföreningar giftiga och cancerframkallande. När du arbetar med en kromblandning ska du följa säkerhetsföreskrifterna och använda personlig skyddsutrustning. Förvara blandningen i ett dragskåp eller i en tätt för*****en behållare (inte med gummipropp!). Vid tvättning av pipetter och olika rör ska blandningen endast samlas upp med en gummilampa, under inga omständigheter med munnen, för att undvika svåra brännskador i munnen och skador på tänderna.

Kaliumpermanganatlösning.

XgO68mLArc
Du behöver:
  • Kaliumpermanganat (KMnO4)
  • Oxalsyra/ natriumvätesulfat/ FeSO4/ Mohrs salt

Användning.
Ett bra rengöringsmedel för laboratorieglas är en 4%-ig kaliumpermanganatlösning. Kaliumpermanganatlösning är ett starkt oxidationsmedel, särskilt när det upphettas och surgörs med svavelsyra; det hälls i diskar, som först måste tvättas med varmt vatten och rengöras med en speciell borste. Sedan tillsätts försiktigt en liten mängd koncentrerad svavelsyra, vilket orsakar uppvärmning, tillräckligt mycket så att alla föroreningar på väggarna snabbt oxideras. Svavelsyra bör tas i en sådan mängd att temperaturen efter tillsats av dess lösning var cirka 50-60 °C. Vanligtvis räcker det att tillsätta 3-5 ml koncentrerad svavelsyra till 100 ml kaliumpermanganatlösning. Det är nödvändigt att ta svavelsyra och inte i något fall saltsyra, eftersom den senare oxideras av kaliumpermanganat med bildning av klor. Brun plack kan förekomma efter tvätt av laboratorieglasvaror med en lösning av kaliumpermanganat. Det kan avlägsnas genom att skölja disken med en 5% lösning av natriumvätesulfat (NaHSO4), lösningar av järn(II)sulfat (FeSO4), Mohrs salt eller organiska syror, företrädesvis oxalsyra. Därefter tvättas disken med vatten.

Den förbrukade surgjorda kaliumpermanganatlösningen kasseras vanligen och återanvänds inte. Om en icke försurad lösning har använts kan den användas flera gånger.

Jag rekommenderar att du gör ett stort (3-5 l) bad för laboratorieglasvaror, använd en tom exsickator eller en annan glas- eller keramikskål. Du kan lägga smutsiga glasvaror i detta bad i 2-3 timmar för att oxidera föroreningar på glasväggarna (rengör dem tidigare med borste och kranvatten). Rengör sedan glaset från kaliumpermanganatlösningen med kranvatten och lägg det i 0,5-1 timme i oxalsyrabadet för att avlägsna manganoxider (brun plack). Upprepa därefter proceduren med kranvatten och med destillerat vatten.

Säkerhetsföreskrifter.
Samma rengöringsmetoder och försiktighetsåtgärder för hantering av surgjord kaliumpermanganatlösning som beskrivits ovan för sulfochromic-blandningen bör följas.

Alkalisk alkohollösning.

Alkohol-hydroxidrengöringsmedlet används för att rengöra glas. Det är ett effektivt rengöringsmedel.

Du behöver:
  • 60 g natriumhydroxid (NaOH)/kaliumhydroxid (KOH).
  • 500 ml etanol.
  • 60 ml DI-vatten.
  • Polypropylen- eller glasbehållare (600 ml eller större).
Bered natriumhydroxidlösningen genom att blanda kristallerna i vattnet. Tillsätt sedan etanolen. Blandningen blir mycket varm, var försiktig. Du måste röra om lösningen med en glasstav tills upplösningen är fullständig. Var noga med att märka behållaren med titeln "Rengöringslösning Etanol/NaOH 5:1".

Användning.
Lägg laboratorieglasvarorna i badet för att blötlägga i 30 minuter. För fläckfria ytor, blötlägg i flera timmar. Skölj i DI-vatten och blås sedan torrt. Om rengöringslösningen är ren och du tänker använda den igen ska du förvara den i en lämpligt märkt behållare. Om inte, häll den alkaliska lösningen i den lämpligt märkta avfallsbehållaren.

Säkerhet
Använd skyddsutrustning: ögonskydd, kemskyddsrock och nitrilhandskar.

Använd följande metoder för att rengöraglasvaror.

1. Använd 2-3 ml lösningsmedel för att skölja bort resterande organiska föreningar från glasvaran till en avfallsbägare. Föreningarna ska vara mycket lösliga i lösningsmedlet. Standardlösningsmedlet är ofta aceton eftersom det är billigt, relativt giftfritt och löser upp de flesta organiska föreningar. Vissa institutioner återanvänder sin aceton ("tvättaceton") eftersom solvationsförmågan inte är förbrukad efter några få användningar.

2. Eftersom det snart kommer att bli vardagsmat för de flesta studenter att använda aceton som en del av sin rengöringsritual, är det värt att påminna om att syftet med acetonsköljning är att lösa upp organiska rester i en kolv. Allt löser sig inte i aceton, t.ex. är jonsalter olösliga i aceton och sköljs hellre med vatten. Efter en första sköljning ska glasvarorna sedan tvättas med tvål och vatten vid bänken.

3. Acetonrester kommer troligen att avdunsta från kolven, men det är acceptabelt att små mängder acetonrester spolas ut i avloppet. Aceton är en normal biologisk biprodukt från vissa metaboliska processer.

4. Om man använder outspätt tvättmedel från affären är det bäst att använda små mängder under tvätten, eftersom de tenderar att bilda tjocka skum som kräver mycket sköljning. Vissa institutioner använder därför i stället utspädda tvållösningar vid sina rengöringsstationer. För rengöring av glasvaror är det biologiskt nedbrytbara rengöringsmedlet "Alconox" branschstandard.

Detta steg kan ersättas med ett annat från listan över rengöringsmedel ovan. Tvål kan inte tvätta bort några organiska ämnen och en dag kommer du att stå inför rester av smuts. Det bästa sättet är Sulfochromic-blandning, som kan oxidera nästan alla organiska ämnen för lämplig exponeringstid. Om du inte kan hitta så mycket svavelsyra / salpetersyra, skulle jag rekommendera att du tar alkalisk alkohollösning. Det är billigt och lätt att producera rengöringslösning. Kaliumpermanganatlösning är mer effektivt att hantera organiska föroreningar, men det är ganska svårt, och du måste rengöra ett glas från manganoxider med hjälp av en andra lösning av oxalsyra, som måste avlägsnas med kran eller destillerat vatten.

Steg i tvätten av laboratorieglasvaror:
5eJwn4udC6

Automatisk diskmaskin.

I ett underjordiskt laboratorium kan man också använda en automatisk diskmaskin. Men det finns ett antal problem som kan uppstå med organiska eller aggressiva ämnen. Plastmembran, filter och gummidukar spricker efter några hundra timmars arbete. Metallytor rostar i sura miljöer. För att undvika dessa problem och förlänga diskmaskinens livslängd måste du skölja glasvaror med kranvatten innan du laddar den. Din diskmaskin kommer med stor sannolikhet att gå sönder, men om du accepterar denna kostnad för rena glasvaror kan du använda den. Vid stor laboratoriebelastning hjälper det att säkra mycket tid.
DZwi7gtpsz

Torkning av glasvaror.

Snabb torkning.
Om du inte behöver torrt glas direkt ska du skölja det med destillerat vatten och låta det torka över natten (i ett skåp). Om du snabbt behöver torra glasföremål kan du skölja dem med aceton och låta acetonresterna avdunsta. Sköljning med aceton fungerar bra eftersom vatten är blandbart med aceton, så att mycket av vattnet avlägsnas i sköljavfallet. Avdunstningen av små mängder kvarvarande aceton kan påskyndas genom att placera det sköljda glaset i en varm ugn under en kort tid eller genom att suga från ett rör som är an*****et till vattenaspiratorn. Resterande aceton ska inte indunstas i en varm ugn (>100 °C) eftersom aceton kan polymeriseras och/eller antändas under sådana förhållanden. Det bör inte heller avdunstas med hjälp av husets tryckluftsledningar, eftersom det är troligt att glasvarorna då kontamineras med smuts, olja och fukt från luftkompressorn.

Torkning i ugn och med flamma.
Glasvaror som verkar "torra" innehåller i själva verket en tunn film av vattenkondens på ytan. När man använder reagenser som reagerar med vatten (ibland våldsamt!) måste detta vattenskikt avlägsnas. För att avdunsta vattenfilmen kan glasvarorna placeras i en 110 °C varm ugn över natten eller åtminstone i flera timmar. Vattenfilmen kan också förångas manuellt med hjälp av en brännare eller värmepistol, en process som kallas "flamtorkning". Båda metoderna resulterar i extremt heta glasföremål som måste hanteras varsamt med tång eller tjocka handskar.
varor för flamtorkning
IGicM1vg5B
a) Avlägsnande av vinylhylsor, b) Fastspänt, c) Första stunderna med en låga, d) Efter lågan.

För att flamtorka glasvaror ska du först ta bort eventuella vinylhylsor på en förlängningsklämma (fig. 1 a), eftersom dessa kan smälta eller fatta eld. Spänn fast kolven som ska torkas, inklusive en eventuell omrörningsstav (fig. 1 b). Applicera brännaren eller värmepistolen på glaset, och till en början kommer dimma att synas när vatten som förångas från en del av glaset kondenseras någon annanstans (fig. 1 c). Fortsätt att vifta med värmekällan över glaset i flera minuter tills dimman är helt borta och glaset är brännande hett (fig. 1 d). Om glaset bara är måttligt varmt kommer vatten att kondensera från luften innan du kan ute*****a det helt.

Säkerhetsanmärkning: glasvaror är extremt heta efter flamtorkning.

Oavsett hur glaset värms upp (ugn eller flamtorkning) ska du låta glaset svalna i en vattenfri miljö (i en exsickator, under en ström av inert gas eller med ett torkrör, fig. 2) innan du tar fram en massa eller tillsätter reagenser.
H9IiDCBuTW
Torkningsrör.
Ett torkrör används när måttligt men inte noggrant torra förhållanden önskas i en apparat. Om det är nödvändigt med mycket torra förhållanden ska glasvarorna torkas i ugn eller med flamma och sedan ska luften ersättas med en torr, inert gas.
Torkrör är glasbitar som kan fyllas med ett torkmedel (ofta vattenfri CaCl2 eller CaSO4 i pelletsform) och an*****as till en apparat antingen via en termometeradapter (fig. 3 b och c) eller en gummislang (fig. 3 d). Luft som passerar genom röret avlägsnas från vatten när den kommer i kontakt med torkmedlet. Eftersom det är viktigt att luften kan strömma genom torkröret, särskilt som apparaten inte är ett *****et system, bör torkmedlet vara färskt eftersom använt torkmedel ibland kan stelna till en plugg som begränsar luftflödet. Torkrör kan också fyllas med basiska fasta ämnen, t.ex. Na2CO3, för att neutralisera sura gaser.
FRVi8ourcT
a) Torkrör med vattenfri CaCl2, b) Torkröret sätts in i en termometeradapter, torkröret är fäst vid en c) rundkolv, d) destillationsapparat.

*****sats och viktiga fakta.

  • Glasvarorna bör rengöras så snart som möjligt.
  • Vid fördröjning, lägg glasvarorna i vatten.
  • Vid sen rengöring kan det hända att det inte går att få bort resterna.
  • Nya glasvaror som är lätt alkaliska måste blötläggas i surt vatten (1% HCl eller HNO3) i flera timmar innan de diskas.
Detta ämne innehåller en lista över de vanligaste rengöringsteknikerna för glasvaror. Jag föreslår inte extremt farliga tvättlösningar, som Piranha och så vidare här eftersom de kan orsaka brännskador, brand, explosion i kemistarmar med låg kompetens. Använd personligt skydd vid varje användning av dessa aggressiva rengöringsmedel och håll dina glasvaror rena, lycka till!
 
Last edited by a moderator:

ACAB

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Mar 27, 2022
Messages
291
Reaction score
167
Points
43
Finns det en möjlighet att rengöra alkohol-hydroxidrengöringsmedlet igen för att åtminstone återvinna lösningsmedlet?

Vad tycker du om kombinationen av etanol och HCL? Skulle detta också vara ett effektivt rengöringsmedel?
Jag hörde i samband med glasfritte i filter att det skulle fungera bra att först suga igenom saltsyra under vakuum och sedan några gånger etanol.
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,688
Solutions
3
Reaction score
2,812
Points
113
Deals
1
Jag tror ja, men det är ganska obekvämt och tar mycket tid, alkohol inte så sällsynt och dyrt lösningsmedel
Du kommer att bränna dina lungor av HCl-gas. HCl förångas ganska snabbt, jag rekommenderar inte detta.
Använd etanol först. Använd inte heller alkali för att rengöra glasfilter och slipat glas, eftersom stark alkali bränner deras ytor (långsamt).
 
Last edited by a moderator:

ACAB

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Mar 27, 2022
Messages
291
Reaction score
167
Points
43
Ok, jag förstår synvinkeln, men jag vill ha så lite avfall som möjligt. Jag har inga problem med att neutralisera lite smutsiga syror eller baser och sedan slänga dem i avloppet, men att dumpa litervis med lösningsmedel är inte min grej.
Skulle det inte fungera att ta NaOH till Ph6-7 med HCL och sedan destillera lösningen? Som ett resultat skulle jag ha alkohol som jag kan återanvända och en oljig saltig shoddy-rest som är minimal i volym och vikt. Jag har ett sätt att bortskaffa små mängder avfall på rätt sätt (förbränning), så jag skulle bara lägga till det.
I en nödsituation skulle jag också ha en gasmask :D
Jag var bara bekymrad över rengöringseffekten.
Så glasfritte kan rengöras på detta sätt mycket effektivt var jag tvungen att bestämma, åtminstone resultatet var en snövit fritte, som tidigare var brun / röd, om nu analytiskt ren kan jag inte säga.
Man skulle kunna bereda en 20% HCL/etanollösning och skölja glasutrustning med den, och neutralisera den använda sköljlösningen med NaOH och destillera den igen för att undvika avfall.
Eller har jag fel i mitt tänkande?

När jag skriver HCL menar jag inte den rena gasen utan den 35-37% lösningen. Ursäkta om detta orsakar missförstånd.
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,688
Solutions
3
Reaction score
2,812
Points
113
Deals
1
NaOH-alkohollösning? Ja, men det krävs en hel del HCl. Dessutom kommer du att mätta din alkohol med vatten från HCl aq-lösningen. Glöm det, man.
Använd svavelsyra, det är mer effektivt. Jag har aldrig träffat det här sättet, jag rekommenderar inte. Du kommer att spendera mer pengar för NaOH och HCl soln. Hur som helst, du kan försöka och skriva här ditt resultat.
 

ACAB

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Mar 27, 2022
Messages
291
Reaction score
167
Points
43
Jag ska definitivt prova NaOH-lösningen med alkohol, men jag måste komma på något för avfallshanteringen.

Jag kommer att behålla HCL + alkoholmetoden för glasfritte, här kan du samla syra och alkohol separat.

Huruvida detta kan överföras till andra glasvaror återstår att testa.

Svavelsyra är för dyrbar för mig, eftersom den inte är normalt tillgänglig.
 

ACAB

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Mar 27, 2022
Messages
291
Reaction score
167
Points
43
Jag har en idé om hur jag ska återvinna etanolen så här långt.
Jag antar nu att jag har 1 liter etanol:NaOH-lösning.
Jag destillerar denna, som ett resultat får jag ca 96% etanol.
Sedan saltar jag ut det mesta av vattnet i separeringstratten med kaliumkarbonat. 2-3 gånger med ca. 10 g kaliumkarbonat.
*****ligen torkar jag med molekylsikt.
Med detta borde jag få etanolen vattentät och ren. Några åsikter?
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,688
Solutions
3
Reaction score
2,812
Points
113
Deals
1
Det bästa alternativet för glasfritte
Avfallshantering i laboratorium
Försök och säg. Men jag kan inte förstå varför du vill återvinna billig alkohol.
 

ACAB

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Mar 27, 2022
Messages
291
Reaction score
167
Points
43
Jag hittade instruktionerna med saltsyra och etanol hos en tillverkare, det fungerar ganska bra.
Blir inte friten sedan lila genom att använda kaliumpermanganat? Måste jag skölja med något?
Ja enligt instruktionerna gör jag likadant, jag har bara ingen förbränning eller *****lagring. Jag måste se hur jag gör mig av med mitt avfall, så jag återvinner allt som är återanvändbart. Jag dumpar det inte bara någonstans. Jag kan göra mig av med en liten del anonymt och professionellt, men bara mycket små mängder och en stor del av detta är tungmetallrester.
Visst, det är billigt, men vad är det för fel med att använda det oftare, om ansträngningen hålls inom gränserna?
Gör jag en rengöringsdag med lösningsmedel när behållarna är fulla? Det är inget problem.
Etanol skulle inte vara en miljöförorening, men i tvättvätskan finns också avfall som kan kasseras, vilket inte nödvändigtvis bör släppas ut i miljön.
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,688
Solutions
3
Reaction score
2,812
Points
113
Deals
1
Jag har använt den här metoden. Oxalsyralösning tar bort allt efter tvätt.
 

ACAB

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Mar 27, 2022
Messages
291
Reaction score
167
Points
43
Jag ska försöka få tag på båda och sedan ska jag försöka.

NaOH/etanollösningen är mycket bra och kan användas oftare. Jag hoppas att jag kommer att lyckas med att upparbeta etanolen så att jag kan använda den igen som tvättlösning.
 

ACAB

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Mar 27, 2022
Messages
291
Reaction score
167
Points
43
Koncentrationen av oxalsyralösningen är också 5 %, eller hur?

Jag har de två kemikalierna här nu och kan prova det. Jag är fortfarande entusiastisk över den alkaliska alkohollösningen och är redan nyfiken på hur den fungerar.

En sak stör mig dock lite, kaliumpermagnetat är mycket farligt för vatten, jag vill inte bara dumpa det i avloppet. Har du ett enkelt sätt att göra kaliumpermagneten ofarlig för att kasta bort den via avloppet?
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,688
Solutions
3
Reaction score
2,812
Points
113
Deals
1
korrekt
Oxalsyra gör kaliumpermanganat till MnO2, som är ofarligt för avloppsvatten.
 

ACAB

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Mar 27, 2022
Messages
291
Reaction score
167
Points
43
Jag har nu provat det, så övertyga mig verkligen om att det inte har det, särskilt eftersom du måste vara så otroligt försiktig med kaliumpermanganatet, några små kristaller bredvid det och det gör allt lila. Samma sak med vätskan, man måste ta bort varje droppe omedelbart, annars har man snabbt en lila labbrock.
Om jag inte ser någon större fördel med kaliumpermanganatlösningen håller jag mig till den alkaliska alkoholen, resultaten är imponerande, med relativt liten användning av billiga och lättåtkomliga material.

Så jag fyller kaliumpermanganatlösningen i glaset under rumstemperatur och låter det stå i flera timmar, över natten, tömmer glaset och sköljer med oxalsyran. Eller måste jag också värma upp lösningen för att få bättre rengöring?
Jag använder specifikt inte svavelsyra.
Ungefär hur ofta kan jag använda lösningen?
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,688
Solutions
3
Reaction score
2,812
Points
113
Deals
1
1. Lägg ett smutsigt glas i ett stort kärl med kaliumpermanganatlösning
2. Låt det stå i ~12 timmar eller så
3. Rengör glasvaran med kranvatten
4. Lägg detta glas i ett annat stort kärl med oxalsyra i 15-20 min
5. Rengör detta glas med kranvatten och destillerat vatten.

Ingen uppvärmning, inget annat. Mycket enkelt. Du kan använda en gammal eller sprucken exsickator som kärl.
 
Last edited by a moderator:

ACAB

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Mar 27, 2022
Messages
291
Reaction score
167
Points
43
Ja det är nästan så jag gjorde det, tyvärr har jag bara cirka 1,5 liter av lösningen, så jag kan inte riktigt göra ett bad, vid 4% kaliumpermanganat gör över 40 g av den kostsamma varan.
Men kolven fylldes helt och stod över natten, sedan hälldes lösningen tillbaka i flaskan, sköljdes med lite vatten och man kunde se en lätt brun dis på glaset.
Oxalsyra tillsattes och man kunde se hur det bruna försvann.
Oxalsyra tillbaka i flaskan och kolven sköljdes först med kranvatten, sedan med destillerat vatten och torkades.
Endast Tyvärr hade den något vita grumligheten från kolven inte helt försvunnit.
Om det beror på glasets kvalitet kan jag naturligtvis inte ute*****a. Kanske kommer rengöringen också för sent.

Hur ofta kan lösningen användas, finns det en indikator, av färgen kommer jag förmodligen inte att kunna säga, eller hur?
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,688
Solutions
3
Reaction score
2,812
Points
113
Deals
1
Du kan lägga tillbaka den i kaliumpermanganat igen.
Använd denna lösning flera gånger. Kaliumpermanganatlösningen kommer att missfärgas lite grann, och du förstår när du behöver göra en ny.
 
Last edited by a moderator:

malayboy

Don't buy from me
Resident
Joined
Apr 15, 2022
Messages
58
Reaction score
35
Points
18
Hej sir, jag kollade in "Alconox" -produkterna visar sig att de har en rad produkter för alla laboratorieapplikationer, är det ok om jag bara använder alla deras produkter av Citranox, Alconox, Liquinox och Tergazyme, istället för att göra min egen tvättmedelslösning som du föreslår sulfochromic blandning, kaliumpermanganatlösning och alkalisk alkohol

eftersom jag i mitt tillstånd är orolig för att avfallet jag tvättar / kasserar skulle korrodera diskbänken under jord, då såg jag den här produkten av alconox, de hävdade att de inte kommer att ruttna diskbänken och gratis sköljning
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,688
Solutions
3
Reaction score
2,812
Points
113
Deals
1
Det skulle inte korrodera din diskbänk vid lämpliga manipulationer. Även alkohol / alkalisk blandning också, mycket bra be*****. Jag kan inte säga något exakt om deras effektivitet. Jag är van vid att förbereda lösningar själv för rengöringsändamål.
 
Last edited by a moderator:

ACAB

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Mar 27, 2022
Messages
291
Reaction score
167
Points
43
Jag kan varmt rekommendera alkali/etanol-blandningen, och även en HCL/etanol-blandning (1:4, min egen skapelse) fungerar underbart, för bortskaffande blandar jag bara de två och tillsätter ytterligare färskvatten, och annars sparar jag dem i olika behållare och använder dessa rengöringslösningar flera gånger.
Kaliumpermanganatlösningen fungerar också, eftersom det finns en liten brunfärgning som du får bort med oxalsyran igen, men är jämfört med de andra två lite mer komplicerad.

Huruvida de köpta lösningarna uppnår en bättre effekt kan jag inte säga, men jag ser ingen anledning till att inte använda mina hemmagjorda lösningar vidare.
 
Top