Question Är det möjligt att omvandla nitrometan till nitroetan?

senseiFreu

Don't buy from me
New Member
Joined
Mar 25, 2023
Messages
7
Reaction score
2
Points
1
Är det möjligt att konvertera nitrometan till nitroetan? Är det möjligt att konvertera nitrometan till nitroetan? Om så är fallet, kan någon skriva en guide till mig?
Ledsen om det här är en dum fråga, jag vet inte mycket om kemi...
 

Osmosis Vanderwaal

Moderator in US section
Resident
Joined
Jan 15, 2023
Messages
1,427
Solutions
4
Reaction score
974
Points
113
Deals
1
Nej, inte riktigt. Det är som att slita ut ryggraden och byta ut den. Jag har hört att ne är en förorening/biprodukt om nm, kan vara 2% Jag läste att r/c-planbränsle har upp till 5% som kan destilleras bort.
 

HerrHaber

Don't buy from me
Resident
Language
🇬🇧
Joined
Jan 15, 2023
Messages
535
Reaction score
287
Points
63
detta skulle vara den mest resursslöseri utmaning för en mycket uttråkad men ändå ljus kemist och det är snarare grundläggande vetenskap än tillämpas så det kommer bara så småningom bevisa att det kan göras men att fråga avkastningen skulle vara en förolämpning och du kommer att möta en förklaring av ordet grundläggande i vetenskap från en potentiellt förbannad kompetent kemist ...
 

senseiFreu

Don't buy from me
New Member
Joined
Mar 25, 2023
Messages
7
Reaction score
2
Points
1
`` Framställning av nitroetan
av Gerard Desseigne & Henri Giral

Reaktionskolven laddas med:
26,5 g (0,0625 * 3 mol) K2CO3 av teknisk kvalitet upplöst i 137 g vatten
320 g 97 % teknisk natriumnitrit
6 ml cetyl-oleolalkohol eller oleolalkohol (skumdämpande medel)
Volymen av blandningen är ca 420 ml
Blandningen upphettas i ett bad vid 130C under omrörning. Tillsats tratten
fylls med 750 ml av en vattenlösning av 444 g (3 mol) natriumetylsulfat.
sulfat. Lösningen tillsätts till reaktionsblandningen under 50-60 minuter med en
lämplig hastighet för att hålla reaktionsblandningen vid 125-130C, under kraftig omrörning.
omrörning.
Destillationen av nitroetan börjar när tillsatsen påbörjas.
När tillsatsen av NaEtSO4 är klar tillsätts 100 ml vatten under 10 minuter.

Destillatet separeras i 2 skikt. Kan destilleras vid 760 mmHg med en destillationskolonn. Destillationen startar vid 30C. Allt under 74C kasseras. Temperaturen bör stabiliseras
vid 87C och destillationen stoppas vid 99,8C.

Utbyte av nitroetan:96 g (1,28 mol), 42,6% baserat på NaEtSO4



Jag provade både torrdestillationen och den som beskrivs ovan (blandade lösningar). Fick mindre än en halv ml varje gång, men å andra sidan började jag med 2 g vardera av nitrit och Na-etylsulfat.

72 gram NaEtSO4 sitter i min dessicator just nu. Låt oss se hur det går nästa gång. BTW EtONO-faran är ny för mig. Åh och NaEtSO4 gjordes av svavelsyra, everclear, kalk och soda som beskrivs i Rhodiums "nitroalkanberedning FAQ". ``

Jag hittade en syntes i större skala enligt följande. Kan jag använda andra skuminhibitorer än cetyloleicalkohol eller oleicalkohol som används här?
 

skanderbeg

Buying through escrow
New seller
Language
🇬🇧
Joined
Oct 14, 2022
Messages
70
Reaction score
35
Points
18
Ja, du kan konvertera nitrometan till nitroetan genom att köpa nitroetan från Polen.
 

T0lek511

Don't buy from me
Resident
Joined
Jan 10, 2023
Messages
126
Reaction score
85
Points
28
Deals
1
Nej, du kan inte konvertera nitrometan till nitroetan
 
Top