Extrahera jod från tinktur 20 misslyckanden på 22 försök

calmcatfather

Don't buy from me
Resident
Language
🇹🇷
Joined
Jul 21, 2024
Messages
18
Reaction score
4
Points
3
Jag antar att det är min problemdag idag. Jag har försökt att extrahera jod från tinktur i ungefär 4 dagar. Jag har försökt 22 gånger och jag lyckades bara i 2 slumpmässiga försök och jag skrev inte ner dessa försök. Jag kommer att skriva ner de metoder jag använde och de material jag använde. Istället för jod kommer det ut brunaktiga saker i bitar. Jag har undersökt hur man löser detta, jag har tittat på videor och jag gör samma sak men jag har inte lyckats.

- Materialen jag använder
- 18 % saltsyra
- %3 väteperoxid
- Natriumhydroxid
- Tinktur

I vissa experiment försökte jag tillsätta 1gr, 2gr, 3gr NaOH till 5ml vatten.

Jag experimenterade med saltsyra genom att tillsätta 5 ml, 10 ml, 15 ml och ibland 25 ml.

Jag försökte 5ml, 10ml, 30ml och 50ml med väteperoxid.

Antingen matchade jag förhållandena som jag skrev här eller så försökte jag tillsätta mer av det ena än av det andra. Jag silade vanligtvis vätskan efter tillsats av NaOH och silade alltid vad jag trodde var den gulaktiga plastliknande povidon. Jag tillsatte alltid saltsyran långsamt. och väntade vanligtvis tills vätskan blev nästan svart. Okej, nu förstår jag att NaOH baserar tinkturen. HCL neutraliserar den. Jag förstår fortfarande inte exakt vad väteperoxid gör. Det oxiderar som järn, men jag kunde inte räkna ut hur. I de två slumpmässiga försök jag gjorde blandade jag alla ingredienser slumpmässigt och snabbt och extraherade jod. Hur vet jag att det var jod? Efter varje försök värmde jag upp det återstående materialet och observerade jodkondensationen. Jag förstår fortfarande inte varför det bildas brunaktiga bitar i stället för jod. All hjälp i denna fråga skulle uppskattas.
 

SoldadoDeDrogas

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Nov 16, 2023
Messages
226
Reaction score
159
Points
43
Det här är lätt, jag har dig homie... Först, låt mig veta...

Är det jodtinktur i alkohol? %2?
Eller är det povidone-jodlösning? %10?
 

SoldadoDeDrogas

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Nov 16, 2023
Messages
226
Reaction score
159
Points
43
Okej. Ännu bättre. Vad är det en 8 eller 12oz flaska? Jag glömmer... det spelar ingen roll ändå.
Så först behöver vi en 25 % NaOH- eller KOH-lösning i vatten. Du vill ha cirka 30 g NaOH till 90 ml vatten per flaska I2. Tillsätt din jodlösning i en större bägare som rymmer minst 2 eller 3 gånger volymen.
Börja långsamt tillsätta din NaOH-lösning till jod tills den får en ljusgul färg. Ett slags slem kommer att utvecklas och koagulera. Du kommer att vilja filtrera bort detta ur lösningen. Efteråt vill du minska din jod / NaOH-lösning till ungefär hälften av volymen, du måste filtrera bort den gula goo igen. Kladdet är mycket mer fast och påtagligt efter uppvärmning. Minska ner den till ca 60 ml efter att du har tagit bort all gegga.

När du har din filtrerade och reducerade lösning. Nu kan vi få ut jod. Du kommer att vilja ha ungefär en lika stor del HCl-syra (60 ml ~%37 HCl) till din lösning. Tillsätt HCl långsamt. Det kommer att gå från en klar färg tillbaka till den brunröda färgen vi började med, var försiktig eftersom det kommer att reagera våldsamt. Så *****ligen behöver vi en bra mängd färsk väteperoxid. Till din jod/HCl-lösning vill vi långsamt tillsätta cirka 4 gånger volymen, eller cirka 400 ml väteperoxid eller tills jodkristallerna börjar fällas ut och *****ar. Låt lösningen stå en stund och rör om för att se till att det inte blir någon mer utfällning. Dekantera lösningen till en annan bägare, men se till att använda ett filter för att fånga upp eventuell jod som kan rinna ut. *****ligen kan du skölja din fasta jod med lite vatten, kombinera, skölja och dekantera/filtrera.

Det sista steget om du vill ha en mycket ren produkt är att förånga jod och få det att kondensera på en kall yta och sedan skrapa bort det. Kvar blir glänsande kristallina jodnålar. Har du sett den här tekniken? Det är svårt att förklara för någon med ord, men jag tror att nilered visar den här tekniken i en av sina videor. I grund och botten lägger du bara jod i ett glas och täcker det och lägger is på locket, så att den förångade jod kommer att kondensera på den kalla ytan när den värms upp och förångas.

Det är det, min vän. Lycka till med det. Låt mig veta hur det går. o7
 
Top