Dunnelaagchromatografie (TLC) van geneesmiddelen

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,688
Solutions
3
Reaction score
2,812
Points
113
Deals
1
Inleiding.
Chromatografie wordt gebruikt om mengsels van stoffen te scheiden in hun componenten. Alle vormen van chromatografie werken volgens hetzelfde principe. In dit artikel zal ik deze methode uitleggen door de Rf van Amfetamine Methamfetamine en Mephedrone te definiëren .
Chromatografieplaten hebben een stationaire fase (een vaste stof, of een vloeistof ondersteund op een vaste stof) en een mobiele fase (een vloeistof of een gas). De mobiele fase stroomt door de stationaire fase en neemt de componenten van het mengsel met zich mee. Verschillende componenten verplaatsen zich met verschillende snelheden. De redenen hiervoor bekijken we verderop op deze pagina. Dunnelaagchromatografie wordt gedaan zoals het al zegt - met behulp van een dunne, uniforme laag silicagel of aluminiumoxide gecoat op een stuk glas, metaal of hard plastic. De silicagel (of het aluminiumoxide) is de stationaire fase. De stationaire fase voor dunne laag chromatografie bevat ook vaak een stof die fluoresceert in UV-licht of jodiumkamer - om redenen die je later zult zien. De mobiele fase is een geschikt vloeibaar oplosmiddel of mengsel van oplosmiddelen.
O7y0S1BVup
Hoe werkt dunne laag chromatografie?
Silicagel is een vorm van siliciumdioxide (silica). De siliciumatomen zijn via zuurstofatomen met elkaar verbonden in een reusachtige covalente structuur. Aan het oppervlak van de silicagel zijn de siliciumatomen echter verbonden met -OH-groepen. Aan het oppervlak van de silicagel heb je dus Si-O-H bindingen in plaats van Si-O-Si bindingen. Het diagram toont een klein deel van het oppervlak van silicagel. Het oppervlak van de silicagel is zeer polair en kan door de -OH groepen waterstofbruggen vormen met geschikte verbindingen eromheen, evenals Van-der-Waals dispersiekrachten en dipool-dipool attracties.
index.php
Bereiden.
Je hebt nodig:
1. Spuit voor 5 ml х 4
2. Plastic urinetestpotje х 4
3. Grote plastic bakjes voor voedsel (of een groot bekerglas en plastic bakje) х 2
4. TLC-plaat met silicagellaag 5x10 cm (je kunt een grote plaat knippen met een schaar)
5. Oplosmiddelen ethylacetaat, methanol, hexaan (kan worden vervangen door tetrachloorkoolstof), ammonia waterige oplossing 10% of hoger, jodium alcohol oplossing
6. Zacht potlood, liniaal en tang
Vergeet handschoenen en een ademhalingstoestel niet, zorg voor een experiment in een geventileerde ruimte.

Het chromatogram maken.
1. Je moet een vloeibare oplossing ethylacetaat:methanol:ammoniak 85:10:5 bereiden. Voor 10 ml moet je 8,5 ml ethylacetaat, 1 ml methanol en 0,5 ml ammoniakoplossing nemen en mengen.
6nLxpuEbCN
2. Maak de plaat met silicagel schoon met deze oplossing. Plaats de plaat in de oplossing, 3-4 mm diep in het grote bekerglas (zoals in afbeelding 1). Je kunt een pincet gebruiken voor comfortabele manipulaties. Belangrijk: maak de plaat niet nat met water want dan wordt hij bedorven. Je moet de plaat in de oplossing houden tot de voorkant van het oplosmiddel tot aan de bovenrand van de plaat.
1fipcB9nav
3. We beginnen met een eenvoudig geval. Er zijn vier stoffen: amfetamine(A), methamfetamine(L), cafeïne(K) en mephedrone(M).
Voor dit experiment moet je een vrije basis van drugs krijgen. Doe 10-15 mg van het monster (een paar klontjes) in een glazen (plastic) pot, puur twee druppels waterige ammoniakoplossing. Giet er dan 3-4 druppels hexaan of tetrachloorkoolstof bij en schud een minuut. De vrije base van je geneesmiddel wordt verdund in de organische laag.
RRUmtkd65u
GdJ4SamjFt
4. Nu moet je het op de chromatografieplaat plaatsen, die al eerder was voorbereid. Neem een naald van een injectiespuit en knip deze door met een tang, zoals in het voorbeeld. Je moet een platte rand krijgen.
BwqPFzAZoN
JPbXk0QE6R
Tdk1KZQ9Ns
IdDJqkrZwu
MgVTIXvQx4
Neem een schone en gedroogde plaat en trek een potloodlijn ~5-6 mm omhoog vanaf de onderrand. Etiketten op de plaat die de oorspronkelijke positie van de druppel aangeven, moeten ook met potlood worden aangebracht. Als dit met inkt is gedaan, zullen de kleurstoffen uit de inkt ook verschuiven als het chromatogram zich ontwikkelt. Markeer vier punten met gelijke afstand ertussen. Dompel het uiteinde van de afgeknipte naald in de organische laag van de eerste verdovende oplossing. Raak de plaat aan met de punt van de naald en maak een kleine vlek met een diameter van 3-4 mm, wacht tot het droog is en herhaal de procedure 10 keer. Herhaal stap 2 en 3 voor andere stoffen.
Veelgemaakte fout: maak geen grote vetvlek, omdat je stof een andere stof kan overlappen tijdens het experiment.

5. Wanneer de vlekken van vrije basen droog zijn, wordt de plaat in een ondiepe laag oplosmiddel in een afgedekt bekerglas geplaatst. Het is belangrijk dat het niveau van het oplosmiddel zich onder de lijn met de vlek bevindt. Wacht tot de voorkant van het oplosmiddel 4-5 mm voor de bovenrand van de plaat is en trek het eruit. Teken daarna een potloodlijn op de voorkant van het oplosmiddel. Droog het aan de lucht.
J5*****wo3hg9
Jo3r2ZInqC
6. Plaats het chromatogram in een afgesloten vat (zoals een ander bekerglas bedekt met een horlogeglas of grote plastic containers) samen met een paar jodiumkristallen. De jodiumdamp in de houder reageert met vlekken op het chromatogram. De stoffen waarin je geïnteresseerd bent kunnen tevoorschijn komen als gekleurde vlekken. Trek ze na met een potlood en teken stippen in het midden van elke vlek.
Y9sMJlfLtw
Je kunt ook een UV-lamp met een golflengte van 254 en 365 nm gebruiken.
5iIH3gCv8W
Hoe maak je een jodiumkamer klaar?
Neem een plastic of glazen potje, giet er 10-15 ml water in en 4-5 druppels jodiumalcoholoplossing. Roer 7-10 minuten. Giet het water af. Jodium slaat neer in het water op de zijkanten van het potje. Doe dit potje in een container.

Retentiefactor
Nadat een scheiding is voltooid, verschijnen individuele verbindingen als verticaal gescheiden vlekken. Elke vlek heeft een retentiefactor (Rf) die gelijk is aan de gemigreerde afstand ten opzichte van de totale door het oplosmiddel afgelegde afstand. De Rf-formule is Rf= afstand afgelegd door monster/afstand afgelegd door oplosmiddel.
XHkr1Vzm23
De Rf-waarde kan worden gebruikt om verbindingen te identificeren vanwege hun unieke karakter voor elke verbinding. Wanneer twee verschillende verbindingen onder dezelfde omstandigheden worden vergeleken, is de verbinding met de grotere Rf-waarde minder polair omdat deze minder lang aan de stationaire fase blijft kleven dan de polaire verbinding, die een lagere Rf-waarde zou hebben. Rf-waarden en reproduceerbaarheid kunnen worden beïnvloed door een aantal verschillende factoren zoals laagdikte, vocht op de TLC-plaat, verzadiging van het vaatje, temperatuur, diepte van de mobiele fase, aard van de TLC-plaat, grootte van het monster en oplosmiddelparameters. Deze effecten veroorzaken normaal gesproken een stijging van de Rf-waarden. In het geval van laagdikte zou de Rf-waarde echter dalen omdat de mobiele fase langzamer over de plaat beweegt.
Bespreking van de resultaten
In het experiment heb ik drie spots gekregen in plaats van de verwachte vier. Herhaling van het experiment laat zien dat cafeïne niet wordt geëlueerd door een oplossing van ethylcetaat:methanol:ammoniak 85:10:5. Experimenteel is goedgekeurd dat deze oplossing geschikt is voor het elimineren van cafeïne. Experimenteel is goedgekeurd dat deze oplossing geschikt is voor het elueren van drugs zoals amfetamine, methamfetamine en mephedrone.
FBDizmYMTS
Rf van bestudeerde drugs.
Amfetamine - 0,53
Methamfetamine - 0,55
Mephedrone - 0,65

Uitleg.
Ik heb twee platen met resultaten. Twee gemeten afstanden tussen de startstip en het midden van de omcirkelde spot. Amfetaminespot ging 42 in de eerste plaat en 49 mm in de tweede plaat vanaf de startlijn, oplosmiddelvoorlijn ging respectievelijk 85 en 86 mm. Rf1=42/85=0.49, Rf2=49/86=0.52. Vervolgens heb ik het rekenkundig gemiddelde berekend op 0,53. Dezelfde berekeningen zijn gemaakt voor andere stoffen.

Conclusie.
Zoals het experiment laat zien, kun je de Rf van je geneesmiddel meten en vergelijken met een bekende stof in dezelfde plaat. Maak een vlek van je geneesmiddel zonder basis en 1-4 vlekken van andere geneesmiddelen om Rf te controleren. Als de vlekken zich op dezelfde afstand van de startlijn bevinden, dan gaat het waarschijnlijk om dezelfde stof. Als je meerdere vlekken krijgt van je drug, dan heb je waarschijnlijk een mengsel van stoffen. Sommige drugs hebben meerdere vlekken omdat ze een mengsel zijn van drugs en bijproducten van synthese. Je kunt ze echter met dunne laag chromatografie vergelijken met andere drugs.

 

Attachments

  • wQ3z9vcSdk.gif
    wQ3z9vcSdk.gif
    3.1 KB · Views: 3,362
  • bMlJZV9HFa.jpg
    bMlJZV9HFa.jpg
    999.6 KB · Views: 1,459
Last edited by a moderator:

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,688
Solutions
3
Reaction score
2,812
Points
113
Deals
1
Voor TLC-ontwikkeling? Wat voor soort analyse bedoelt u?
 

woohoo

Don't buy from me
New Member
Joined
Apr 21, 2022
Messages
56
Reaction score
22
Points
8
Kan ik iets anders dan silica tlc-platen gebruiken?
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,688
Solutions
3
Reaction score
2,812
Points
113
Deals
1
Helaas is dat niet het geval.
 
Last edited by a moderator:

ACAB

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Mar 27, 2022
Messages
291
Reaction score
167
Points
43
Het is ook aan te raden om de UV-versie te krijgen, omdat je anders niet echt kunt zien wat, vooral als beginner. Deze kosten hetzelfde als zonder.
Wie geld wil besparen kijkt rond op de porseleinmarkt, daar kun je de platen kopen, maar meestal alleen op glas, deze kun je niet zomaar snijden.
Maar er zijn ook hele TLC drugsanalyse sets te koop met alles wat je ervoor nodig hebt. Ik heb ook de aanbieder gezien die hier op het forum gelinkt is.
 

evangelium

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Sep 3, 2023
Messages
40
Reaction score
5
Points
8
Kan ik 395nm uv-licht gebruiken? Is het mogelijk om hiermee de aanwezigheid van pseudo-efedrine te testen?
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,688
Solutions
3
Reaction score
2,812
Points
113
Deals
1
Hallo, je hebt twee golflengtes nodig. Als je die niet hebt, gebruik dan jodiumkamer.
Je kunt efedrine bepalen. Wat het isomeer betreft, weet ik het niet zeker.
 

sassafras

Don't buy from me
Member
Joined
Feb 27, 2023
Messages
4
Reaction score
0
Points
1
Kun je de amfetaminen alleen oplossen in methanol en niet in het ammoniakmengsel om resultaten te krijgen?
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,688
Solutions
3
Reaction score
2,812
Points
113
Deals
1
Je moet amfetaminevrije base krijgen. Je kunt hiervoor NaHCO3 gebruiken. Voor de elutievloeistof moet je ammoniakoplossing gebruiken. Het is gemakkelijk te vinden in een apotheek.
 

2-79-790125

Don't buy from me
Member
Joined
May 26, 2024
Messages
82
Reaction score
21
Points
8
Kan men TLC gebruiken om te testen op Safrole? Hoe zit het met waterige methylamine?
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,688
Solutions
3
Reaction score
2,812
Points
113
Deals
1
Hallo, ja als je een referentiestof hebt om te vergelijken.
 

2-79-790125

Don't buy from me
Member
Joined
May 26, 2024
Messages
82
Reaction score
21
Points
8
Cool. Ja, ik heb hier gewoon blind gevlogen. Nul tussenstappen testen. Heb ik 521097-97-2 gemaakt of niet? MDP2P? Is dit eigenlijk wel Sassafras? Dus wat ik nu moet onderzoeken is of er vrij verkrijgbare TLC-producten zijn die ik kan kopen of dat ik dit allemaal zelf moet voorbereiden zoals hierboven beschreven en dan onderzoek moet doen voor referentievergelijkingen. Ik sta open voor alle andere ideeën om mijn doel te bereiken, namelijk: Hoe kan ik 100% bevestigen wat ik vandaag heb gemaakt?
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,688
Solutions
3
Reaction score
2,812
Points
113
Deals
1
GC-MS laboratoriumtest kan 100% antwoord geven.
 

2-79-790125

Don't buy from me
Member
Joined
May 26, 2024
Messages
82
Reaction score
21
Points
8
Ik heb rondgevraagd naar een plek waar ik dingen naartoe kan sturen om te testen, maar ik heb geen aanwijzingen. Iemand suggesties? Als TLC niet 100% zoals GC-MS is, maar 75% zeker, is dat goed genoeg voor mij.
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,688
Solutions
3
Reaction score
2,812
Points
113
Deals
1
Afhankelijk van je locatie. Je kunt de sectie Analytische chemie op het forum openen. Er is een lijst met laboratoria. Neem contact met ze op.
 
Top