Syntese af dl-efedrin fra 1-phenyl-1,2-propandion

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,688
Solutions
3
Reaction score
2,812
Points
113
Deals
1

Indledning

Her beskrives syntesemetoden for dl-efedrin fra 1-phenyl-1,2-propandion ved hjælp af katalytisk reduktion med brintgas og Adams' katalysator. 1-Phenyl-1,2-propandion kan købes på det internationale kemiske marked, andre reagenser er ikke så svære at købe. Dette er en one-pot-reaktion, der bruger blid eksponering for brintgas. Vær opmærksom på sikkerhedsforanstaltninger. Desuden er der flere enkle metoder til fremstilling af efedrin, såsom ekstraktion af efedrin fra planter, syntese af efedrin fra propiophenon, metamfetamin fra efedrintabletter og Clean Green Ephedrine Manufacturing Process.

Udstyr og glasvarer.

Reagenser.

  • Absolut ethylalkohol ~150 mL;
  • 1-Phenyl-1,2-propandion (0,05 mol) 7,4 g;
  • Alkoholisk opløsning af methylamin indeholdende 1,6 g (0,05 mol);
  • Platinoxid (PtO2; Adams' katalysator) 0,1 g;
  • Hydrogenchlorid (HCl) alkoholisk opløsning ~30 mL;
  • Acetone ~200 ml.
WaqusZ80Or

Opløselig i H2O 47,62 g/L (25 ºC), alkohol, ether, chloroform og olier
.
Kogepunkt: 255 °C ved 760 mm Hg (fri base);
Smeltepunkt fri base: 37-39 ̊C;
Smeltepunkt HCI-salt: 187-188 ̊C;
Molekylvægt: 165,236 g/mol;
Densitet: 1,124 g/cm3 (20 °C);
CAS-nummer: 299-42-3 (fri base) og 50-98-6 (hydrochloridsalt).


Procedure for syntese af dl-efedrinhydrochlorid

En blanding af 50 ml absolut ethylalkohol, 7,4 g 1-phenyl-1,2-propandion (0,05 mol) og en alkoholisk opløsning af methylamin indeholdende 1,6 g (0,05 mol) blev reduceret katalytisk med brint i nærvær af 0,1 g platinoxid (PtO2) i en 200 ml rundbundet kolbe. I nogle eksperimenter var der en lang induktionsperiode, og derefter var udbyttet lavt. Denne adfærd kunne undgås ved først at reducere katalysatoren og derefter tilsætte reaktanterne. Når reduktionen ikke længere fortsatte, blev katalysatoren fjernet ved filtrering, og ca. halvdelen af alkoholen blev fjernet under reduceret tryk. På denne måde blev et eventuelt overskud af methylamin fjernet. Opløsningen blev gjort lige så sur med alkoholisk hydrogenchlorid op til pH 6,5-7 og inddampet til tørhed. Det faste hydrochlorid blev vasket med kold acetone og tørret. Enlille mængde pseudoefedrinhydrochlorid kunne ekstraheres fra dette ved hjælp af varm chloroform, og ved at udarbejde et antal ekstraktioner blev der opnået tilstrækkelig til sikker identifikation (m.p. 164 °C; fri base, m.p. 118 °C).
WljO9AzCHE
dl-efedrinhydrochlorid blev oprenset ved at omkrystallisere én gang fra alkohol-acetone og smeltet ved 189 °C. Den frie base blev omkrystalliseret fra chloroform-petroleumsether. Udbyttet var 2,5-4,0 g (25-40 %).
 
Last edited by a moderator:

Re186

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Feb 26, 2023
Messages
52
Reaction score
39
Points
18
Jeg tror, det ville være bedre at bruge platinkulstofkatalysator til denne reaktionskatalysator. På den ene side har platinkulstof en lav massefylde og er lettere at suspendere i opløsningen. På den anden side bruger platinkulstofkatalysatoren en relativt stor mængde, som er let at genbruge og har en relativt lav tabsrate. Hvad synes du om det?
 

mxtlrr_chem

Don't buy from me
Resident
Joined
Dec 29, 2022
Messages
18
Reaction score
5
Points
3
Ifølge pubchem findes 1-phenyl-1,2-propanedion[e] i kaffe, men jeg har ikke kunnet finde nogen litteratur om udvinding af det. Er der nogen, der ved noget om udvinding fra kaffe?
 

41Dxflatline

Don't buy from me
Resident
Joined
Dec 23, 2022
Messages
320
Solutions
1
Reaction score
156
Points
43
Hvor meget er der i kaffe?
 

mxtlrr_chem

Don't buy from me
Resident
Joined
Dec 29, 2022
Messages
18
Reaction score
5
Points
3
Det har jeg ingen anelse om. Pubchem siger bare, at den er i kaffe.
 

junjun

Don't buy from me
New Member
Joined
Aug 27, 2023
Messages
2
Reaction score
2
Points
1
Hej, jeg vil gerne spørge, om jeg har dl-efedrin, kan jeg få D-metamfetamin gennem jodrød fosfor, eller kan jeg få DL-metamfetamin?
 

bb.puffs

Don't buy from me
New Member
Joined
Jul 11, 2024
Messages
1
Reaction score
0
Points
1
Jeg tror, at du får D-meth, men kun fra l-efedrin i den racemiske precursor. Så kun halvdelen af efedrinet bliver til meth.
 

Teotaita

Don't buy from me
Member
Joined
Mar 16, 2024
Messages
7
Reaction score
0
Points
1
Hvilken størrelse har filterpapiret?
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,688
Solutions
3
Reaction score
2,812
Points
113
Deals
1
du kan bruge et typisk kaffefilter eller to af dem på samme tid, hvis det er nødvendigt
 

Teotaita

Don't buy from me
Member
Joined
Mar 16, 2024
Messages
7
Reaction score
0
Points
1
Til fjernelse af katalysator.
stor tak fra mig (Ewen)
 

Toti

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
May 23, 2024
Messages
7
Reaction score
1
Points
3
Hej @G.Patton

Jeg spekulerer på, om der er en kort vej fra (1-Phenyl-1,2-propandion"e")
Til krystalmetamfetamin at gå ved at stoppe med at konvertere (1-Phenyl-1,2-propandion "e") til efedrin først derefter krystalmetamfetamin

Min idé var kan være kortere i tid og mindre tab af udbytte

Hvis ja, hvad anbefaler du?
Tak skal I have
 

G.Patton

Expert
Joined
Jul 5, 2021
Messages
2,688
Solutions
3
Reaction score
2,812
Points
113
Deals
1
Hej, jeg kender ikke sådan en måde og tror, at det er umuligt.
 

Toti

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
May 23, 2024
Messages
7
Reaction score
1
Points
3
Tak for din information
 

WalterFan

Don't buy from me
Resident
Language
🇺🇸
Joined
Jul 4, 2024
Messages
23
Reaction score
8
Points
3
Undskyld min uvidenhed, men den del, hvor der står "der var en lang induktionsperiode, og derefter var udbyttet lavt". Denne adfærd kunne undgås ved først at reducere katalysatoren og derefter tilsætte reaktanterne. ' Jeg forstår bare ikke, hvordan man kan undgå den lange induktionsperiode ved at reducere katalysatoren, katalysatoren er platinoxid, før man tilsætter den til blandingen, hvordan reducerer man den først? Det er en sort væske, hvordan skal jeg finde ud af det?
 
Top